2012. november 11., vasárnap

Rusztikus almatorta

Mintha csak tegnap írtam volna utoljára erre a Blogra, ezennel felveszem az elejtett szálakat, íme a csodás almatorta receptje és a filléres trükkök hozzá :-)

Rusztikus almatorta

10 dkg vaj
7 szép alma
vanília, vagy vanília-aroma
1 csomag tortaélesztő (por)
1 teáskanál fahéj  (én egy púpozott evőkanállal tettem, mert szeretem, persze férjemnek csak csipetnyit vallottam be, mert azt hiszi, hogy nem szereti. Valójában fénysebességgel falta fel, annyira ízlett neki)
20 dkg liszt
1 szép citrom leve és lereszelt héja
2 tojat
2 dl tej (szerintem nagyon finom lehet tejszínnel, vagy tejföllel is)
20 dkg cukor, fruktóz, vagy édesítő
+ 1 csipet só

én változtattam ezt-azt az eredeti recepten, közkinccsé tenném, mert jó tudni, hogy így is működik: nem volt otthon 10 dkg vajam és nem volt kedvem elmenni ezért vásárolni, így csak 6 dkg-ot használtam. Mivel magamra rántottam néhány fölös kilót, a vaj lecsökkentése azt súgta, hogy a cukrot is megfelezhetném, 10 dkg cukor és egy kupak édesítő került bele (ez természetesen várandós kismamáknak és 3 év alatti gyerkőcöknek szigorúan tilos!!!)  illetve többször csináltam már gyülölcscukorral is , ha a gyümölcs ízét szeretnéd kiemelni, akkor a fruktóz a te legjobb barátod és elég belőle 15 dkg.
Muffinsütős szokás, hogy az alapanyagokat kettéválasztom, előbb külön edényben összekeverem a szárazakat és a nedveseket (a vajat ne forraljuk fel, mert kicsapja a tojást minden egyes fehérjéjét), majd összekeverem egy nagyobb edényben és hozzáadom az almát. 
Tehát először óvatosan lereszelem a citrom héjának sárga viaszos vékony héját és egy kis tálkában a konyhapultra teszem, hogy szem előtt legyen, máskülönben el fogom felejteni, majd kettévágom a citromot.
Egy 2 - 3 liter űrtartalmú tálba vizet teszek és belefacsarom a savanyú sárgaságot (ezt azért teszem, hogy az alma ne barnuljon meg). Meghámozom az almát, négy felé vágom és csutkátlanítom. Ez utóbbit az alma alsó részéről indulva egy gyors nyisszantással teszem, tapasztalatom szerint ha a szőrös végétől (botanikusok nézzétek el nekem, fogalmam sincs hogyan hívják az alma bajuszkáját) a szára felé vágok, tökéletesen ki lehet vágni a magházat, míg az ellenkező irányban kettétörik az almaszelet és csak felhergeli az ember lányát. Az almanegyedeket kis szelektkékre vágva a citromos vízbe potyogtatom.
Bekapcsolom a sütőt 160-180 fokra
Célszerűnek tartom a száraz adalékokat (liszt, cukor, só, élesztő, fahéj) átszitálni, mert sokkal könnyebb elkeverni. Erre nővérem keresztanyjától kapott szuperszónikus poharas szitát használom. A nedves dolgokat általában kicsit nagyobb üvegtálban keverem (amibe első látásra almástól, mindenestől be fog férni minden, mert utálok mosogatni és így kevesebb edényt piszkolok össze). Szóval, a nedveseket a vajjal kezdem egy üvegtálban berakom a mikroba alacsony fokra és nézegetem, mikor lesz folyékony. Ha sikerült túlmelegíteni, nem tragédia, ha nem futott ki, csak hozzá kell tenni a tejecskét, az lehűti. Ha kifutott, ki kell takarítani a mikrót és előről kezdeni a vajas cirkuszt. Ha a tej túl hideg és csomósra ugrik a vaj, még egy picit kell melegíteni, de vigyázzunk, túl ne melegedjen, mert a következő a tojás. Ha túlmelegedett, hagyjuk kint a konyhapulton 5 percre és addig hajtogassuk össze a megszáradt ruhákat :-) Jól keverjük át, és adjuk hozzá a citromhéjat (ugye megvan még?) Ha a nedveseket sikerült szépen elkeverni, akkor szépen lassan adagolva belekeverjük a szárazanyagokat (ha eddig nem raktuk bele a vaniliát, akkor most) és eldolgozzuk. Érdekes masszát kapunk, olyan, mintha miniatűr gömböcskék úsznának benne.
Amennyiben sikerült abszolválni a massza elészítését, lecsöpögtetem az almát és belerakom a tésztába. Egy kanállal átforgatom és beleöntöm a formába. Én szikikonforma párti vagyok, mert abba nem ragad bele semmi, kis helyen sok forma elfér (én a nagy lábosban tartom a szilikonformákat, mert azt úgy sem használom soha és különben üresen állna). Nem tepsibe, hanem rácsra teszem - nem bízom a tepsiben, félek, hogy odaégne.
A formát berakom a 160-180 fokos előmelegített sütőbe (alul-felül melegítem) és 50-60 percig sütöm. Onnan tudjuk, hogy megsült, hogy a karamellizálódott cukor és a sült alma mesés illata az egész házat ellepi. Biztos, ami biztos, szurkáljuk meg egy picit egy fogpiszkálóval, ha nem sikerül szépen kihúzni, egyszóval ráragad a tészta, akkor még egy 5-10 percet süssük. 
Amikor készen van, fél óráig pihentetem a formában, aztán egy nagy tányérra ráborítom.
Mondanám én hogy másnap is finom, de ritkán éli meg ezt a tiszteletreméltó kort
Jó étvágyat hozzá

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése